Vi är några pedagoger från Staffanstorp och Hjärup som har fått möjlighet att komma iväg på en stor teknikmässa i London. Ni kan läsa om vilka vi är och naturligtvis kommer vi att blogga om allt kring vår resa.

söndag 16 januari 2011

Inköpslista till klassrummet

Ett uppdrag jag hade under mässdagarna var att se nya saker, som inte direkt kopplas till kommunikation, som borde finnas i ett idealt klassrum. Det var inte helt lätt eftersom kommunikation var det dominerande. Hela idén med mässan byggde på kommunikation; smartboard i oändligt antal variationer, olika tillbehör för att förändra en vanlig whiteboard till en inteaktiv tavla och olika typer av portaler.
Men jag hittade några finurliga saker som vore perfekt att få! Först ett enkelt sätt att få plats med datorer på ett snyggt och funktionellt sätt. Jag gillar inte tanken med ned- och uppfällbara datorer. Ser hur saker spills och rinner ner i springorna. Men detta var snyggt!
När jag nu skriver känner jag att min lista är kort och blygsam så jag fortsätter med än mindre saker. Varje elev ska ha sitt eget usb-minne som ska ha skolans egen "gubbe". Det blir en liten symbol för skolan och det blir ett usb-minne som är lättare att hålla reda på.
En annan funktionell sak som jag hittade var en skrivtavla som omvandlar vanlig handskrift till datortext, alltså ett worddokument. Det känns som ett hjälpmedel för alla dessa elever som gärna skriver för hand men som sedan inte orkar omarbeta texter, som inte orkar skriva om och skriva om. Då kunde de sedan i datorn omarbeta, lägga till och flytta stycken i sin text på ett för dem enkelt sätt. Vore värt att testa!
Slutligen en rolig leksak som kanske också skulle kunna vara riktigt nyttig. En apparat som omvandlar en vanlig tecknad bild till en 3D-modell. Häftigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar